Concerts, Music
City: Tiana
Place: Casal de Tiana - Sala Albéniz
From Sunday 31 May 2026, 19:00 h to 20:30 h
TIANA ANTICA 2026
QVINTA ESSENÇIA i ENSEMBLE ARQUIVOLTA
A LA CAÇA DELS SENTITS
Èlia Casanova, soprano
Hugo Bolívar, alto
Albert Riera, tenor
Pablo Acosta, baix
Moisés Maroto García, flautes i baix
Gabriel Atienza Valero, xirimia
Enrique Pastor, viola da gamba
Ovidio Giménez, baixo
Notes al programa:
Aquest programa proposa un recorregut musical pel Renaixement a través d’una imatge molt present en la cultura de l’època: la caça. Més enllà de l’activitat cortesana, la caça esdevé aquí una metàfora de la recerca d’emocions, d’experiències i de significats.
El viatge comença al palau amb La chasse de Clément Janequin, una peça plena de vivacitat que recrea sonorament l’ambient d’una cacera. Continua a l’església amb la Missa “Caça” de Cristóbal de Morales, on aquest material musical es transforma en una obra d’arquitectura litúrgica. La narració segueix amb l’ensalada La caça de Mateu Fletxa “el Vell”, una escena musical plena de teatralitat i humor. Finalment, el recorregut culmina amb la festa gràcies a Il festino d’Adriano Banchieri, una celebració musical viva i enginyosa.
Un itinerari que ens porta del palau a la festa tot explorant, a través de la música, la riquesa expressiva del Renaixement.
Programa:
PALACIO: Al Alba
Anónim, Cancionero de Palacio
Al alba venid
Cristóbal de Morales
Disminución sobre O Magnum Mysterium
Cristóbal de Morales
Misa “La Caça”: Kyrie y Gloria
MONTE: La Montería
J. Cabanilles (1644–1712)
Batalla del 5o Tono
Mateo Flecha “el Viejo” (1481–1553)
La Caça
CAPILLA: La Oración
Tomás Luis de Victoria (1548–1611)
Ave Maria
Cristóbal de Morales
Misa “La Caça”: Credo, Sanctus i Agnus Dei
Mateo Flecha
Buscad de hoy más pecadores (de la ensalada La Justa)
PALACIO: El Banquete
Pierre d’Attaingnant (c.1494–1551/52)
Tourdion
Mateo Flecha (Cancionero de Uppsala, 1556)
Teresica hermana
Adriano Banchieri (1568–1634)
Contrapunto bestiale alla mente (de Il Festino nella sera del giovedì grasso avanti cena, 1608)
Juan del Encina (1468–1529)
Hoy comamos y bebamos
Qvinta Essençia
Qvinta Essençia s’endinsa en la interpretació de la polifonia del Renaixement allunyant-se del camí de la ortodòxia. Les seves interpretacions es caracteritzen per l’abundància de detalles i colors, en un diàleg on cada una de les quartre veus troba el seu lloc en el conjunt per a fer que l’expressió del text i de la música es situin el centre de tot.
Actualment aborden programes de divers tipus, tots ells representatius dels principals compositors i estils dels segles XVI, XVII i XVIII, des de la música renaixentista espanyola, passant pels grans madrigalistes italians, arribant fins a Johann Sebastian Bach.
Qvinta Essençia ha format part de la programació d’alguns dels festivals més importants d’Espanya i Europa: Oude Muziek, Festival de Montfaucon, Day of Early Music de Lieja, Torroella de Montgrí, Palau de la Música Catalana, Festival de Música Antiga dels Pirineus, Festival de Música Antigua de Sevilla, Festival Internacional de Santander, Barcelona Llums d'antiga, Fundación Juan March en Madrid,Murcia Músicas Históricas, Sagunt in Excelsis, Festival de la Ribagorza, Festival Renaixement en Valencia o Festival de Música Barroca de Vélez Blanco.
El 2019 va veure la llum el seu primer projecte discogràfic dedicat íntegrament al primer llibre de madrigals de Luca Marenzio, i el 2023 va publicar "El sentir de mi sentido" dedicat a la música i la poesia amorosa del Segle d'Or espanyol. Així mateix, ha enregistrat la banda sonora de "Teresa", pel·lícula de la directora Paula Ortíz i el 2024 ha publicat el seu tercer CD dedicat a la música sacra espanyola al voltant de la figura de Maria Magdalena.
Ensemble Arquivolta
Conjunt especialitzat en la interpretació històricament informada de la música medieval, renaixentista i del primer barroc, i és des de 2022 el grup resident del Festival de Música Antiga de Sòria (FeMASo). Fundat pel flautista de bec Moisés Maroto García i el ministrer (xirimia i baixó) Gabriel Atienza Valero, l’ensemble neix amb el propòsit d’investigar, transcriure i revitalitzar repertoris del passat des d’una mirada actual però rigorosa, amb especial atenció al patrimoni musical del Segle d’Or espanyol.
El conjunt va debutar amb El décimo Alfonso, un programa dedicat íntegrament a les Cantigas de Santa María i al context històric del regnat d’Alfons X. Des d’aleshores, Arquivolta ha desenvolupat projectes propis com Todas las glosas del mundo, centrat en el virtuosisme instrumental dels segles XVI i XVII, o Los afectos del alma, on exploren la teoria dels afectes i la dimensió expressiva de la música antiga. Les seves interpretacions destaquen per la riquesa tímbrica, la claredat estilística, la cura en l’ornamentació i un equilibri entre rigor històric i creativitat artística.
A més de la seva activitat a Sòria, l’ensemble ha actuat en alguns dels principals esdeveniments de música antiga del país, entre els quals el Festival de Música Antiga de Sevilla 2025, on han estat reconeguts per la crítica per la seva personalitat sonora i la seva lectura refinada del repertori renaixentista, així com a la Setmana de la Música Antiga de Logronyo 2025, consolidant la seva presència en l’escena nacional. La seva tasca continua ampliant-se mitjançant col·laboracions, recerca musicològica i la recuperació d’obres poc freqüentades, convertint Ensemble Arquivolta en una de les joves formacions més prometedores de la música històrica a Espanya.